Dec 15, 2008

:: SEJARAH MAQAZ .::

0 comments
Sejarah Penubuhan
Dewan Perwakilan Mahasiswa
Maahad Qiraat Al-Azhar, Shoubra
Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir


1] PENDAHULUAN

Alhamdulillah dengan taufik dan hidayah serta inayahNya Yang Maha Besar, seluruh warga pelajar Malaysia di Maahad Qiraat Al-Azhar Shoubra [MAQAZ] menikmati payung wadah pelajar ke arah merealisasikan tuntutan Ulul Albab yang bertaqwa melalui ilmu, iman dan amal.
Sesungguhnya era pelajar berhemah dengan kecairan fikiran yang dibentuk bertunjangkan kematangan minda yang subur semata-mata hanya mencerminkan golongan intelektual yang menjadi kembiri kepada insani berilmu dalam menterjemahkan tuntutan budaya ilmu di dalam masyarakat.

Adalah menjadi harapan seluruh pelajar Malaysia di Maahad Qiraat Al-Azhar Shoubra memenuhi tuntutan di atas melalui Dewan Perwakilan Mahasiswa yang telah ditubuhkan sebagai satu wasilah agar dapat membangunkan masyarakat pelajar yang cemerlang dalam membantu kebangkitan umat Islam yang berilmu, beriman, beramal dan bertaqwa serta dapat mengatasi penyakit masyarakat yang kita alami sejak dahulu lagi.

2] PENUBUHAN

Pada tanggal 23 Oktober 1992, tertubuhlah satu badan organisasi yang dinamakan DEWAN PERWAKILAN MAHASISWA MAAHAD QIRAAT AL-AZAHAR; DPM [MAQAZ] Shoubra.

Penubuhan DPM MAQAZ melalui proses pilihanraya bagi menggantikan Ahli Jawatankuasa Tadbir sebagai wakil pelajar Malaysia di Persekutuan Maleyu Republik Arab Mesir [PMRAM].

Keperihatinan dan tanggungjawab PMRAM terhadap kemaslahatan anak Malaysia di DPM [MAQAZ] Shoubra sebagai wadah pelajar bagi melangsungkan keseimbangan survival masyarakat beriman yang komited dengan Al-Quran dan As-Sunnah Rasulullah s.a.w.

Sesungguhnya kedudukan DPM [MAQAZ] Shoubra mengikut perspektif daerah ilmu yang memilki ciri dan kriterianya tersendiri lebih berpeluang menzahirkan fenomena masyarakat yang bertanggungjawab melalui DPM [MAQAZ] Shoubra dengan merealisasikan penterjemahan tuntutan Ulul Albab sebagai agen pembina budaya masyarakat berilmu, beriman dan bertaqwa.

3] OBJEKTIF

>Membantu mewujudkan pembinaan generasi Al-Quran yang lebih praktikal melalui kesatuan ilmu, iman dan taqwa.

>Membantu menzahirkan tanggungjawab tuntutan fardhu kifayah ke arah merealisasikan masyarakat pelajar yang lebih amanah dan berpendididkan.

>Membantu melahirkan ikatan ukhuwwah yang terjalin dengan lebih erat melalui tanggungjawab kebajikan yang menyeluruh.

>Membantu pertumbuhan minda pelajar melalui pengetahuan yang bermanfaat demi kecemerlangan pendidikan.

>Membantu memberikan kerjasama kepada pihak-pihak yang bertanggungjawab demi keselamatan dan kebaikan pelajar di Maahad Qiraat Al-Azhar.

4] ANGGOTA

Dewan Perwakilan Mahasiswa Maahad Qiraat Al-Azhar dianggotai oleh 10 orang Ahli Jawatankuasa Tertinggi dan 3 orang Badan Penasihat yang dipimpin oleh Pengerusi.
5] KEAHLIAN

Pendaftaran keahlian dibuka kepada semua pelajar Malaysia yang menuntut di Maahad Qiraat Al-Azhar Shoubra.

6] PENUTUP

Dengan penuh kesyukuran mangakui Kebesaran Allah Yang Maha Suci yang telah menganugerahkan nikmat kesatuan hati melalaui ilmu, iman dan taqwa. Kelahiran Dewan Perwakilan Mahasiswa Maahad Qiraat Al-Azhar di pangkuan kasih pelajar-pelajar Malaysia adalah satu nikmat yang mengiringi mereka dalam kembara bagi mengutip mutiara Allah s.w.t dan RasulNya di Bumi Anbiya' yang penuh barakah ini.

Doa dan harapan dipohon kepada Allah s.w.t. yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang. Mudah-mudahan seruan 'Itisom dan Khairu Ummah mencerminkan DPM [MAQAZ] Shoubra serta membantu usaha-usaha membasmi golongan lesu dan jumud ilmuan Melayu Al-Azhar demi kesucian Islam.

Senarai Pengerusi Dewan Pewakilan Mahasiswa (MAQAZ) Shoubra
  1. Mohd Akdi bin Yaakob - 1992/94
  2. Wan Azmi bin Wan Omar - 1994/95
  3. Fikri bin Hamat - 1995/96
  4. Mohd Fadhilah bin Zukifli - 1996/97
  5. Hj.Tarmizi bin Mat Isa - 1997/98
  6. Nor Azian bin Man - 1999/00
  7. Hj.Khairol Ashrof bin Hassan - 2000/01
  8. Taufik bin Hussin - 2001/02
  9. Mohd Adib bin Shaari - 2002/03
  10. Mohd Hafizal bin Abu Hassan - 2003/04
  11. Abd Malek bin Che Hat - 2004/05
  12. Mohd Amin bin Ahmad - 2005/06
  13. Abdul Khair bin Ismail - 2006/07
  14. Mohd Aniq Mustah bin Mohaed - 2007/08
  15. Mohammad Anuar bin Roseli - 2008/09


Sejarah Penubuhan
Maahad Qiraat Al-Azhar
Shoubra, Kaherah

1] PENGENALAN

Maahad Qiraat Al-Azhar merupakan salah sebuah institut pengajian yang dikelolakan oleh Badan Pendidikan Al-Azhar. Maahad ini menawarkan kursus-kursus pengajian pengkhususan Qiraat di samping pengajian ilmu-ilmu yang berkaitan dengan Al-Quran dan pengajian Islam. Kursus-kursus yang diperkenalkan adalah sepenuh masa mengikut peringkat kursus pengajian yang ditawarkan.Maahad Qiraat Al-Azhar diwujudkan bertujuan untuk melahirkan golongan ilmuan iktisas dan separa iktisas dalam bidang pengajian Qiraat serta ilmu-ilmu khusus Al-Quran seiring dengan tuntutan fardhu kifayah.Dalam usaha Al-Azhar memenuhi tuntutan syariat Islamiah memelihara Al-Quran, Maahad Qiraat dibuka kepada penghafaz-penghafaz Al-Quran dari seluruh dunia Islam demi kepentingan umat Islam sejagat.

Sesungguhnya jaminan Allah s.w.t terhadap kesucian Al-Quran dari sebarang bentuk penyelewengan oleh musuh-musuh Islam menjadi satu inspirasi Al-Azhar sebagai sebuah badan Islam yang diakui oleh seluruh Dunia Islam bertanggungjawab dalam melangsungkan penubuhan Maahad Qiraat Al-Azhar sebagai pusat utama penyebaran pengajian Al-Quran dan Qiraat serta ilmu-ilmu Al-Quran yang ada di dunia ini. Firman Allah s.w.t mafhumnya:
"Sesungguhnnya Kamilah yang menurunkan Al-Quran dan Kamilah yang memeliharanya". ~ Surah Al-Hijr :9~


2] PENUBUHAN

Pengajian Qiraat telah menempa era pembangunan ilmu dalam sejarah Al-Azhar sebagai Badan Pendidikan yang terulung di dunia dengan penubuhan Maahad Qiraat Al-Azhar pada tahun 1945 di Masjid Khazandarah, Shoubra. Penubuhan tersebut secara langsung meletakkan pengajian Qiraat setanding dengan pengajian-pengajian ilmu Islam yang lebih maju menurut perspektif pembangunan ilmu Islam itu sendiri.

Sesungguhnya usaha suci Al-Azhar untuk melahirkan Masyaiekhul Qiraat sebagai golongan Ulul Albab yang meneruskan tuntutan syariat mendidik umat Islam melalui bacaan Al-Quran yang mutawatir dan memelihara kesahihan bacaan Al-Quran itu harus diberi penghormatan oleh umat Islam di seluruh dunia.


3] PENGAJIAN

Maahad Qiraat Al-Azhar mempunyai sistem pengajian tersendiri yang dibentuk oleh Al-Azhar berdasarkan kaedah salafi yang menggabungkan pengetahuan usul Al-Quran dan Qiraat dengan kemahiran menguasai pembacaan Al-Quran yang praktikal secara hafaz sebagai pra-syarat mutlak kelayakan.

Penekanan dari sudut hafazan dan ingatan serta pendedahan yang luas memahami kaedah talaqqi dan musyafahah yang mendasari rukun Al-Quran yang sahih, insyaAllah melahirkan lulusan berketerampilan tinggi dan mantap sebagai penyumbang utama pada umat Islam ke arah merealisasikan pembacaan Al-Quran yang mutawatir lagi sahih.


4] KURSUS PENGAJIAN

Maahad Qiraat Al-Azhar menawarkan 3 peringkat kurusu pengajian yang utama sepenuh masa. Tempoh pengajian yang ditawarkan mengikut peringkat kursus sepertimana berikut :

5] PENUTUP

Alhamdulillah dengan izin Allah s.w.t Maahad qiraat Al-Azhar menruskan sumbangan bakti sucinya kepada umat Islam seluruh dunai bagi melahirkan golongan ilmuan Al-quran dan Qiraat dalam mebantu kemantapan dan keutuhan ilmuan Islam.

Suatu yang tidak dapat dinafikan dalam lipatan sejarah peradaban ilmu-ilmu Islam, Qiraat merupakan antara bidang ilmu Islam yang mulia serta terulung dalam memahami kesucian islam. Mukjizat Nabi Muhammad s.a.w yang terpelihara dari sebarang bentuk penyelewengan hingga ke ahari kiamat.

Al-Azhar sebagai badan Islam yang menerajui institusi-institusi pendidikan dunia Islam terus meyakinkan umat Islam terhadap kewibawaan Maahad Qiraat Al-Azhar sebagai sebuah pussat pengajian Al-Quran dan Qiraat yang unggul dan terulung di dunia.

Mudah-mudahan dengan keberkatan Al-Quran dan kemuliaannya, Maahad Qiraat Al-Azhar akan terus dikunuungi oleh penghafaz-penghafaz Al-Quran seluruh dunia sebagai waris ilmu Islam yang paling berharga.

Firman Allah s.w.t mafhumnya : "Kemudian kami jadikan Al-Quran itu diwarisi oleh orang-orang yang Kami pilih dikalangan hamba-hamba Kami, maka di antara mereka ada yang berlaku zalim kepada dirinya sendiri, dan di antara mereka ada yang bersikap sederhana, dan di antara mereka pula ada yang mendahului orang lain dalam berbuat kebajikan dengan izin Allah. Yang demikian itu ialah limpah kurnia yang besar (dartipada Allah semata-mata)".

Comments

0 comments to ":: SEJARAH MAQAZ .::"

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

MAKLUMAN

Blog rasmi Dewan Perwakilan Mahasiswa DPM [MAQAZ] Shoubra ini di bawah selenggaraan Unit Penerangan & Penerbitan (UPP). Ianya bertujuan untuk memudahkan pemberitahuan maklumat setiap aktiviti-aktiviti kepada ahli-ahli DPMMS. AJKT DPM [MAQAZ] Shoubra sangat berbesar hati dan mengalu-alukan sebarang teguran, cadangan dan kritikan yang membina dari sahabat-sahabat sekalian..Sila hantarkan cadangan anda ke e-mail @ YM rasmi DPM [MAQAZ] Shoubra : mymaqaz@yahoo.com

********************
Perhatian :Untuk mendapatkan paparan yang baik, sila gunakan Mozilla Firefox sebagai browser.
 

Hak Cipta Terpelihara Dewan Perwakilan Mahasiswa Maahad Qiraat Al-Azhar As-Syarif of Shoubra / Julang Thaqafah Bakti Dicurah