Aug 22, 2009

KALAM PENGERUSI DPM (SALAM RAMADHAN)

0 comments
1. Alhamdulillah, bersyukur kita kepada Allah Taala kerana memberi kita peluang sekali lagi menjadi mahasiswa Madrasah Ramadhan. Antara kelebihan yang Allah Taala berikan kepada umat Nabi Muhammad Sallallahhu Alaihi Wasallam ialah apabila tiba malam pertama Ramadhan, Allah Taala akan melihat hamba-hambaNYa. Barangsiapa yang Allah Taala melihatnya, Allah Taala tidak akan mengazabnya. Adakah saudara termasuk dalam golongan yang dilihat Allah Taala.

2. Saudara, dalam hadis yang lain ada menyebutkan terdapat tiga orang yang dijauhkan daripada mendapat rahmat Allah Taala. Antaranya ialah orang yang berpeluang menemui Ramadhan tetapi tidak mendapat keampunan. Alangkah ruginya golongan ini. Sedangkan Ramadhan permulaannya adalah rahmat, pertengahannya keampunan, dan pengakhirannya bebas daripada api neraka. Moga-moga kita tidak termasuk dalam golongan yang dijauhkan daripada rahmat Allah Taala.

3. Terima kasih kepada seorang sahabat yang menghantar pesanan ringkas kepada saya sehari sebelum Ramadhan yang mencadangkan agar DPMMS mengadakan tadarus al-Quran sempena Ramadhan ini. Tahniah diatas cadangan yang bernas ini. Setelah berfikir panjang dan ingin meraikan sahabat-sahabat yang mengikuti kelas Sheikh Nuruddin, maka saya mengambil keputusan untuk melaksanakan tadarus al-Quran ini diperingkat ahli bait masing-masing.

4. Terserahlah pada ahli bait cara yang terbaik untuk melaksanakan tadarus ini. Saudaralah yang akan menjadi tenaga penggerak tadarus ini. Kalau ahli bait saudara ada empat orang, tapi ynag nak bertadarusnya hanya dua orang, itu adalah lebih baik berdasarkan kaedah fekah yang menyebut, “ Apa yang tidak dapat semua, jangan tinggal semua”. Kalau tak dapat rotan, akar kayu pun jadilah.

5. Pihak kepimpinan mengucapkan selamat berpuasa kepada semua ahli-ahli DPMMS dan umat Islam umumnya. Kita doakan agar ibadah puasa kita diterima oleh Allah Taala dan mendapat ganjaran yang berlipat kali ganda. Kullu ‘am waantum bilkhair.

Salam Ramadhan al-Mubarak

dipost pada : 22 Ogos 2009 : 7.00 malam

Comments

0 comments to "KALAM PENGERUSI DPM (SALAM RAMADHAN)"

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

MAKLUMAN

Blog rasmi Dewan Perwakilan Mahasiswa DPM [MAQAZ] Shoubra ini di bawah selenggaraan Unit Penerangan & Penerbitan (UPP). Ianya bertujuan untuk memudahkan pemberitahuan maklumat setiap aktiviti-aktiviti kepada ahli-ahli DPMMS. AJKT DPM [MAQAZ] Shoubra sangat berbesar hati dan mengalu-alukan sebarang teguran, cadangan dan kritikan yang membina dari sahabat-sahabat sekalian..Sila hantarkan cadangan anda ke e-mail @ YM rasmi DPM [MAQAZ] Shoubra : mymaqaz@yahoo.com

********************
Perhatian :Untuk mendapatkan paparan yang baik, sila gunakan Mozilla Firefox sebagai browser.
 

Hak Cipta Terpelihara Dewan Perwakilan Mahasiswa Maahad Qiraat Al-Azhar As-Syarif of Shoubra / Julang Thaqafah Bakti Dicurah