Oct 15, 2010

AYUH JAYAKAN KEMPEN JOM KE KELAS

0 comments
Assalamualaikum w.b.t…


Kesyukuran kita hadapkan kepada Allah Taala di atas kurniaan nikmat Iman dan Islam yang merupakan sebesar-besar kurniaan, selawat dan salam ke atas junjungn besar Nabi Muhammad s.a.w, kaum kelaurga, para sahabat dan seluruh kaum Muslimin yang dirahmati Allah.


Firman Allah Taala, mafhumnya :
 “Demi masa, sesungguhnya manusia berada dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran”.                                                                                                                                                                   
Sahabat-sahabat yang dihormati,


Marilah kita bermuhasabah kembali matlamat dan tujuan asal kita datang ke bumi Anbiya’ ini, tentunya hanyalah untuk menuntut ilmu. Apakah tujuan tersebut telah laksanakan dan aplikasikan dengan jayanya dalam hidup kita? Jawapannya masing-masing berada pada diri kita sendiri, tepuk dada tanya Iman.


Masa tidak dapat dipisahkan bagi setiap hidup manusia. Dalam konteks kita sebagai mahasiswa yang dahagakan ilmu-ilmu Allah di bumi Mesir ini, masa itu berlalu begitu pantas dan apabila kita tidak mendahuluinya maka ia akan mendahului kita.




Jika kita renung sejenak, terdapat tiga cabang ilmu yang kita boleh perolehi di bumi Mesir ini, yang pertama Ilmu Turath yang kita ketahui bahawa ilmu ini kita akan diperolehi apabila kita hadir ke kuliah dan bertalaqqi dengan masyaikh dan alim ulama. Kedua ialah Ilmu Muastharah iaitu ilmu yang kita perolehi juga dari kuliah atau kelas dan juga dengan pembacaan-pembacaan  buku ilmiah. Yang ketiga ialah Ilmu Qiyadah yang secara langsung kita akan perolehi apabila kita melibatkan diri dengan persatuan; maka dalam konteks ini adalah DPM (MAQAZ) Shoubra.


Sahabat-sahabat sekalian,


Pengajian di Maahad pada tahun ini sesuailah saya istilahkan sebagai ‘tahun perpisahan’. Sesi pengajian tahun ini merupakan tahun akhir perkhidmatan kepada dua orang Syeikh yang banyak berjasa kepada kita, Syeikh Ahmad Abdul Rahim dan Syeikh Judah. Jika kita tidak memanfaatkan saat akhir ini dengan hadir ke kelas, bila pula dapat kita merasai limpahan ilmu dari kedua orang Syeikh ini.


Akhirnya, saya mengambil kesempatan ini mengajak sahabat-sahabat mengabil peluang yang dikurniakan oleh Allah ketika berada di bumi Mesir ini dengan mengatur jadual hidup kita dengan perkara-perkara yang berfaedah. Jangan biarkan nafsu yang membara itu dapat menewaskan hati-hati yang suci nur al-Quran dalam diri kita sebagai seorang yang bergelar huffaz. Pungutlah Ilmu sebanyaknya,supaya mendapat kesejahteraan hidup di dunia dan akhirat. 


Mohammad Naim bin Abd Rahim,
Ketua Unit Pengetahuan & Pendidikan,
DPM (MAQAZ) Shoubra 2010/2011

Comments

0 comments to "AYUH JAYAKAN KEMPEN JOM KE KELAS"

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

MAKLUMAN

Blog rasmi Dewan Perwakilan Mahasiswa DPM [MAQAZ] Shoubra ini di bawah selenggaraan Unit Penerangan & Penerbitan (UPP). Ianya bertujuan untuk memudahkan pemberitahuan maklumat setiap aktiviti-aktiviti kepada ahli-ahli DPMMS. AJKT DPM [MAQAZ] Shoubra sangat berbesar hati dan mengalu-alukan sebarang teguran, cadangan dan kritikan yang membina dari sahabat-sahabat sekalian..Sila hantarkan cadangan anda ke e-mail @ YM rasmi DPM [MAQAZ] Shoubra : mymaqaz@yahoo.com

********************
Perhatian :Untuk mendapatkan paparan yang baik, sila gunakan Mozilla Firefox sebagai browser.
 

Hak Cipta Terpelihara Dewan Perwakilan Mahasiswa Maahad Qiraat Al-Azhar As-Syarif of Shoubra / Julang Thaqafah Bakti Dicurah